Mei 2026
Carolina Carolina Carolina

Maandoverzicht 2026

Mei 2026.

1 mei:

Vandaag op 1 mei, de dag van de arbeid, ben ik in de kas mijn tomatenplanten gaan uitpoten.
Ik ben er nog niet helemaal klaar mee maar ik ben mijn buurman gaan helpen met de pomp.
“Helpen” betekent in dit geval: sproeier aansluiten, pomp starten en laten draaien tot de accu leeg is.
Zijn aardbeien stonden in grond vol scheuren door de droogte; kleigrond droogt nu eenmaal hard en snel uit.
De rest van zijn tuin was trouwens net zo droog, mét een flinke hoeveelheid onkruid.
Door met twee pompen tegelijk water te geven, kon hij het onkruid er tenminste sneller maar ook makkelijk – mét wortel – uit trekken.

2 mei:

Ik heb de weergoden uitgedaagd door vanmorgen al heel vroeg met de pomp, mijn tuin lang te besproeien.
Er is regen voorspeld voor het weekend, maar als je ergens op wacht, valt die bui natuurlijk net naast je tuin.
Dus ben ik een uitdaging aangegaan.
’s Middags ben ik nog even teruggegaan met de pomp om alle bladeren van de opkomende groenteplanten te besproeien met Metrop Calgreen.
Dat zorgt voor stevige celwanden, wat de planten weer beter beschermt tegen schimmelziekten en rot.

4 mei:

a hoor, de weergoden zijn langs geweest.
De tuinen zien er weer heerlijk fris uit.
Op 4 april zag ik dat er van mijn mooie capucijner opkomst weinig van over was.
Ik ben met tussenposen van 2 weken naar de Intratuin en Welkoop geweest voor nieuwe lage capucijners maar ik zat er steeds naast.
Volgens de kassa-informatie had Welkoop nog tien pakjes op voorraad, maar ik vermoed dat de slakken daar ook een bezoekje hebben gebracht en meteen hele verpakkingen hebben meegenomen.
Gelukkig heb ik uiteindelijk toch één pakje kunnen bemachtigen.
De helft ligt inmiddels in de grond; morgen gaat de rest erin.

5 mei:

Ook vandaag was ik vroeg op de tuin.
Gelukkig maar want nadat ik alle capucijners in de grond had gestopt kreeg ik, wat gezellig was hoor, veel aanloop.
Het gevolg daarvan is dus dat er niets meer uit mijn "zwarte" handen kwam.

6 mei:

carolinaZoals jullie op deze foto kunnen zien zijn eigenlijk, op een paar na, al mijn capucijners verdwenen.
Ik heb hier onder die halve pvc-buizen weer slakkenkorrels gelegd zodat deze korrels bij regen niet nat kunnen worden.
Ook heb ik het net boven dit bed netjes gespannen.
Hopelijk gaat het vanaf nu beter.

7 mei:

Het achterste stuk, waar alleen de aardappelen staan, is inmiddels helemaal onkruidvrij.
Dat heb ik gedaan terwijl mijn pomp de groenteafdeling aan het benevelen was.
De planning is om de volgende keer mijn bonenbed klaar te maken zodat de bonen gelegd kunnen worden.

8 mei:

Mijn tuin ligt er stralend bij, wachtend op de zaai- en pootgoed.
Helemaal onkruidvrij, goed geschoffeld en klaar voor de volgende stap.

9 mei:

Ik ben al verschillende tuincentra afgegaan voor een pakje groene erwten.
Als je groene erwten laat drogen, net als de bruine boon, dan krijg je bij het doppen spliterwten.
Sommige verkopers keken me alsof ze water zagen branden toen ik erom vroeg.
Gisterenavond kreeg ik het "gekke" idee om gewoon spliterwten een nacht in het water te zetten en dan in rijen uit te poten.
Dat heb ik dus vandaag gedaan maar of het iets gaat worden? Dat blijft een verrassing.

11 mei:

De bruine bonen liggen in de grond.
Over het bed heb ik bogen gezet, met cd’tjes eraan geknoopt om de vogels weg te houden.
In de kas gaf ik nog wat water, en toen merkte ik hoe moe ik was.
Vroeger ging ik dan gewoon door naar het volgende bed om nóg meer bonen te leggen.
Gelukkig begon het zachtjes te regenen — een goed moment om te stoppen.

15 mei:

Afgelopen dagen ben ik alleen maar water in de kas gaan geven want de weergoden deden dat buiten al voor ons.
Vandaag was het droog en daardoor ben ik op de tuin mijn Preluda sperziebonen gaan leggen.
Ik wil er eigenlijk niet aan maar het leggen (en andere dingen) gaat wel steeds aangepaster aan mijn leeftijd.
Ik laat me toch mooi niet kisten en ga gewoon door.

16 mei:

Het miezerde langdurig en omdat ik in de kas "werk" opgespaard heb, ben ik daar maar begonnen.
Uiteindelijk hoef je je nooit te vervelen op een groentetuin.
Vandaag heb ik de Galiameloenen verpot.
Het zijn heerlijke, zoete meloenen, maar ze nemen veel ruimte in en zonder begeleiding kruipen ze zo de hele tuin door.
Ook heb ik een paar andijvieplantjes uitgepoot.
Voor hen is die zachte regen juist ideaal.

17 mei:

Ik gebruik al jaren pvc-electrabogen in mijn tuin, zodat de eenden mijn tuin niet als landingsbaan gebruiken.
Een tuinder, een oud beroepsmilitair, vond daar destijds wat van en zei heel negatief dat ik beter bouwvakker kon worden.
Toch begonnen steeds meer mensen mijn idee over te nemen.
Vorig jaar ben ik cd’tjes aan die bogen gaan hangen om ook de vogels weg te houden.
Een andere tuinder vertelde me dat de vogels wel op een hek kwamen zitten kijken, maar door de beweging en de schaduwen van de cd’s durfden ze het niet aan.
Ze kozen voor de volgende tuin.
Inmiddels gebruiken veel tuinders deze methode.
Zelfs die oud-beroepsmilitair gebruikt nu bogen, de cd-tjes komen, denk ik, volgend jaar.

21 mei:

Vorige week was het nog koud en nat, maar nu vallen de mussen bijna van het dak van de hitte.
Dat betekent: sproeien.
Elke ochtend om zeven uur zet ik de sproeier een uur aan, precies zolang tot de accu leeg is.
Het is beter om langdurig op een plek te sproeien zodat de grond dan ook echt nat is.
En vroeg moet het, anders verbranden de planten, en ik zelf trouwens ook, al heb ik gelukkig weer nieuwe zonnecrème in mijn hok gelegd.
De volgende dag herhaal ik het ritueel, maar dan met de sproeier op een andere plek.
Voor de kas en de IBC’s gebruik ik mijn kleinere accu van een half uur.
Zo komt alles toch netjes aan zijn water.

25 mei:

De afgelopen dagen was ik altijd de eerste op de tuin: water geven, kleine klusjes, stilte.
Maar vanmorgen kwam ik een half uur later, en was ik ineens nummer vier.
Allemaal vroege vogeltjes met pompen.
Ik had af en toe al een aardbei geplukt die gelijk in mijn mond verdween maar vanmorgen had ik genoeg aardbeien om te plukken om mee naar huis te nemen.
Het bed zelf is helemaal schoon en het net over het bed zit goed.
Jammer vogels, maar de aardbeien zijn alleen voor mij dit jaar.
Naast het aardbeienbed staan die gluurdes hekken voor de buurman, een oud beroepsmilitair, op een zo'n hek zit een benevelaar buis met uiteraard benevelaars.
Ik heb deze buis nu zo aangepast dat ik alleen maar de tuinslang moet aankoppelen om water te geven.
M.a.v., ik heb de koppelingen aangepast voor de electriche nieuwe pomp.

29 mei:

Ik ben bewust wat laat, maar vandaag heb ik snijbonen gelegd.
Afgelopen week is het s'nachts toch een keer nog maar 7°C geweest.
Tijdens het bonen leggen heb ik de pomp een uur laten draaien op de grote accu.
Nadat ik met bonen leggen klaar was heb ik met de kleine accu in mijn bosmaaier de slootkant bijgewerk.